Filosofi

All framgångsrik marknadsföring har ett bra innehåll

Content marketing är ingen trend — det är ett paradigmskifte

Internet och mobil kommunikation har ritat om kartan för marknadsföring. Traditionell marknadsföring är inte längre lika effektiv i dagens mediebrus. Vi vill inte lägre bli pådyvlade traditionella reklambudskap, utan marknadsföringen måste vara intressant nog för att vi faktiskt skall välja att lägga några sekunder på att ta del av den.

För att nå framgång måste marknadskommunikationen därför snarare fokusera på kundens informationsbehov än på företagets produkter. What´s in it for me? är frågan vi konsumenter ställer oss.

Det handlar om att skapa innehåll som ger önskad effekt

Alla företag bör därför idag se content marketing, eller s.k. innehållsmarknadsföring, som en självklar del i marknadskommunikationen. Men det handlar inte om att bara skapa ett bra innehåll — det handlar om att skapa ett innehåll som ger effekt.

Därför behövs professionella skribenter som vet hur man skriver texter som både uppmärksammas och kommer högt upp på söklistor i Google.

Satsa på skribenter som verkligen kan skriva

Copywriting handlar idag om så mycket mer än att kunna skriva klatschiga oneliners och rubriker. Content marketing kräver professionellt skrivarbete som t.ex. att kunna formulera bakgrundsstories, skriva varumärkeshandledningar eller skriva en dialog för en youtube-film.

Copywritern måste kunna gräva sig djupt ner i ett ämne och en målgrupp, kunna anpassa tonaliteten för olika medier, hålla igång sociala medier, kunna skriva journalistiska artiklar, skriva så trafiken ökar till webbsidan och skriva produktpresentationer som lockar.

Det handlar om att kunna genomföra en innehållsstrategi fullt ut i skrift, vare sig det är i en kundtidning, en företagsblogg, en app, ett nyhetsbrev eller en produktkatalog.

Relationer skapas med innehållsstrategi

Innehållsmarknadsföring används med syftet att skapa en relationer med kunderna. Relationsmarknadsföring är i sig inget nytt, men de företag som ligger i framkanten idag ser till att marknadskommunikationen i sig skapar värde. Det handlar alltså inte bara om marknadsföringsaktiviteter i traditionell mening, utan om något som genomsyrar hela företaget. För att uppnå det behövs en genomtänkt innehållsstrategi som förenklat svarar på frågor om målgrupp, nytta, effekt, ämne, mediaval, tonalitet, omfattning, periodicitet etc.

Verkar det krångligt? Lugn, Mrs. Madison´s hjälper dig både att dra upp riktlinjerna för och att genomföra ditt företags kommunikation oavsett ämne eller marknadsföringsform.

 

Lämna ett svar