Content is King – Copy is Queen
Content is King — Copy is Queen
Klyschan ”Content is King” är flitigt brukad i marknadsföringssammanhang. Och visst är innehållet kärnan i all innehållsmarknadsföring. Men att bara ha ett superbra innehåll räcker inte. Det måste bli läst för att uppnå sitt syfte. Och en dåligt skriven text blir inte läst. Jag vill därför påstå att innehåll utan copywriting är slöseri med innehåll. Och det gäller i synnerhet på webben.
Dispositionen är A och O på webben
Varför blir inte din text läst? Det kan bero på något så enkelt som dispositionen av den. Att läsa på webben är inte samma sak som att läsa på papper. Lämna utrymme för dina ord att andas. Försök att skriva några stycken med bara en mening. Använd typografering, layout, bilder och bildtexter för att göra innehållet lättöverskådligt.
Mellanrubrikerna är ledljuset
Genom att bryta din text med underrubriker guidar du läsaren genom texten. Det ska i princip räcka med att skanna igenom underrubriker för att snabbt kunna förstå kontentan av innehållet.
På samma sätt som du spenderar tid på att utforma en övertygande titel, så du bör du alltså lägga tid på dina underrubriker. Att göra underrubrikerna innan du skriver brödtexten är också ett bra sätt få struktur på innehållet.
Punktlistor lättar upp
Det ger en visuell paus från resten av texten och gör det lätt för läsaren att ögna igenom texten. Det är också ett tydligt sätt att lyfta fram argument eller kärnpunkter i texten.
Använd siffror istället för vaga begrepp
Siffror ger betydligt mer tyngd åt argument än vad vaga begrepp gör. Och siffror i argumentationen gör att det också är lättare att komma ihåg texten efteråt. Kombinera gärna med bilder i form av grafer och diagram.
Locka med något som sticker ut
Att snegla på dina konkurrenter är alltid bra, men inte för att efterapa – utan för att göra något annorlunda som sticker ut. Bara för att konkurrenterna använder ett visst grepp behöver det inte innebära att det måste vara någon slags branschpolicy. Våga gå åt ett annat håll. Skriv på ett oväntat sätt eller disponera texten annorlunda.
Byt genre
Känns brödtexten för torr och ointressant? Skriv om det på ett annat sätt. Testa t.ex. att göra en berättelse av det. Formulera om, gör olika förslag och testa på kollegor för att se vilken text de går igång på. Ta fram Drottningen inom dig! Tänk på att Kungen är den som vet vilken typ av innehåll som behövs, medan Drottningen är den som gör det läsvärt.
Lägg inte ut förrän det är klart
Publicera inte ut innehållet förrän det är klart. ”Good enouh” räcker inte. Arbeta igenom brödtexterna ordentligt. Många lägger krutet på att SEO-optimera rubrikerna för google och andra sökmotorer, och lägger inte samma kraft på brödtexterna.
Om du konsekvent sätter fantastiska rubriker på i övrigt mediokra eller tråkiga texter, börjar följarna snabbt undvika din webbplats, blogg etc. Genomarbetade texter däremot, belönas med trogna och återkommande läsare som känner ett behov av och en lust att läsa din avsändares texter.