Hur tänker Google?

SEO-optimerat innehåll ökar webbtrafiken avsevärt

Hur Google ”tänker” och fungerar vet man ju aldrig riktigt, och det spekuleras, sias och tipsas konstant om det i olika forum. Dock bör man ändå göra vad man kan för att sökordsoptimera sin sajt (SEO).

SEO-copywriting handlar bl.a. om att förena ett användbart och meningsfullt innehåll med ett antal sökord eller sökfraser, så att Google rankar din webbsida högre vid en sökning. Många talar nu om s.k. landningssidor som har en mer annonsliknande karaktär. Men faktum att SEO-optimering av resultatsidorna är ett utmärkt, och lite bortglömt, sätt öka trafiken till en webbplats.

Här följer några tips på vägen:

1. Mer och längre innehåll
Google älskar bra innehåll, d.v.s. många och långa texter. Detta lämpar sig särskilt väl för B2B där läsarna kräver en djupare information om ämnet/tjänsten/produkten i fråga. Med en längre text (1500 ord +) kan du dessutom ge mervärde för läsarna och därigenom ge ditt varumärke en större trovärdighet.

2. Glöm sökordsdensitet
Förut gödslade man texterna med sökord, men det funkar inte längre. Se i första hand till att texten är skriven för läsaren och inte för Google. Det ska kännas naturligt där sökorden kommer in. Sökorden ska självklart finnas med, men på en rimlig nivå.

3. Använd synonymer
Snarare än att fokusera på sökordsdensitet, bör du ägna uppmärksamhet åt LSI d.v.s. relaterade sökord (eller synonymer som vi säger på svenska…) Så var det inte förut, men nu gillar Google plötsligt relaterade ord, synonymer och grammatiska variationer. Du kan härmed börja skriva så som du en gång lärt dig!

4. Förfina sökorden
Rankingen för termer med hög sökvolym kan vara hård, särskilt om din webbplats är ny. Gör därför en noggrann sökordsanalys innan. Välj inte bara de vanliga med störst konkurrens, utan ta även mindre vanliga ord. Söker någon på dom får du high-score direkt! Förmodligen är denna sökning också gjord av ett riktigt prospekt.

5. Uppdatera ofta
Att kontinuerligt uppdatera innehållet på webbsidan är viktigt för sökmotorerna. Din webbsida är ingen trycksak som ligger klar, utan ska vara levande och föränderlig.

6. Vad är på tapeten just nu?
Google gillar – precis som dina kunder – färskhet. Att täcka in nya heta ämnen och branschnyheter är ett utmärkt sätt att rankas högre. Alla vill veta den senaste!

7. Skriv metabeskrivningar
Metabeskrivningar är den lilla beskrivande textsnutt som står under länk-rubriken i listan med sökresultat. Många av oss ignorerar dem eftersom de tar tid att skriva. Ändå är en bra SEO-copywriting nästan meningslöst utan metabeskrivningar. De påverkar direkt hur mycket trafik en webbsida får från ett visst sökresultat.

8. Plagiera inte
Att kopiera text från någon annan får direkt konsekvenser. Skriv t.ex. om produktbeskrivningarna som du får av din leverantör- så får du högre ranking. Var unik och originell.

9. Sprid innehållet
Sprid innehållet när det är klart. Länka t.ex. till det från ett nyhetsbrev eller från ditt företags FB-sida. När Google märker en ökad aktivitet till din sida, kommer de belöna dina ansträngningar… och du får förhoppningsvis en ökad försäljning.